Športové aktuality
13 min. čítania

Vyhodnotenie literárnej súťaže SOV o olympizme pre základné a stredné školy „Šport je krásny, neberte nám ilúzie“ s podtitulom „Čistý šport bez dopingu“

BRATISLAVA 31. júla (SOV) - Na základe úspechu literárnych súťaží z minulých rokov Slovenský olympijský výbor (SOV) prostredníctvom kultúrnej komisie Slovenskej olympijskej akadémie (SOA) a v spolupráci s Klubom fair play SOV (KFP SOV) vyhlásil národné kolo literárnej súťaže pre deti a mládež. Súťaž vyhlásená v rámci programu olympijskej výchovy na Slovensku mala ústredné motto „Šport je krásny, neberte nám ilúzie”a podtitul „Čistý šport bez dopingu”. Jej výsledky v troch vekových kategóriách vyhodnotili koncom júla tri odborné poroty menované SOV, v ktorých boli spisovatelia, publicisti, národná ambasádorka Rady Európy pre šport, toleranciu a fair play, aj pracovníci v kultúre a v športe.

Cieľ literárnej súťaže „Šport je krásny, neberte nám ilúzie“ bol netradičnou formou pritiahnuť pozornosť detí a mládeže smerom k olympijským hodnotám a myšlienkam fair play, a teda aj poukázať na negatíva, ako sú doping v športe, nešportové správanie, porušovanie zásad fair play, prejavy intolerancie, rasizmu, xenofóbie, prejavy chuligánstva na športoviskách, kriminality a korupcie v športe.

Do literárnej súťaže SOV 2013 bolo zaslaných spolu 217 prác. V I. kategórii do 12 rokov 19 prác, posudzovali ich Anna Jašeková a Igor Machajdík. V II. kategórii od 12 do 15 rokov súťažilo 107 prác, odbornú porotu tvorili Katarína Ráczová, Marián Šimo a Milan Resutík. So súťaže v III. kategórii od 15 do 18 rokov autori prihlásili 91 prác, ktoré posudzovali Magdaléna Ševčíková, Štefan Šlachta a Anton Hykisch.

Ocenené práce zverejňujeme samostatne.
 

VYHODNOTENIE VÝSLEDKOV LITERÁRNEJ SÚŤAŽE SOV 2013 „ŠPORT JE KRÁSNY, NEBERTE NÁM ILÚZIE“

 
   I. kategória: do 12 rokov
1. miesto: ARNO HUBAČ (11 rokov), ZŠ Tatranská Lomnica - Preteky v zjazde na bicykli            
2. miesto: OLIVER HRUDKAY (11), ZŠ Trieda SNP, Banská Bystrica - Chlapec, ktorý to nezvládol
3. miesto: SOFIA MARKÉTA MODLOVÁ (9), ZŠ Nižná brána, Kežmarok - Tenis, ja a fair play
Čestné uznanie: VRATKO MANČUŠKA (8),  ZŠ P. Kellnera-Hostinského, Rimavská Sobota - Čestný hráč
 
   II. kategória: od 12 do 15 rokov
1. miesto: TATIANA ZVALOVÁ (13), ZŠ Andreja Kmeťa, Levice - Tentoraz nie
2. miesto ex aequo: RADOVAN PERLÁC (14), ZŠ Jilemnického, Zvolen - Problémy v športe
2. miesto ex aequo: EVA ŠIMKOVÁ (12), ZŠ Sídlisko II, Vranov  nad Topľou - Naozajstní víťazi
3. miesto: MARTA KRATMULLEROVÁ (12), Súkromná bilingválna ZŠ, Prešov - Čistý šport bez dopingu
 
   III.kategória: od 15 do 18 rokov
1. miesto: PETRA BARINÁKOVÁ (17), Gymnázium Pankúchova, Bratislava - Nájdi sa...
2. miesto: ANNA MÁRIA ZBORANOVÁ (18), Pedagogická a sociálna akadémia, Prešov - Čistý šport bez dopingu
3. miesto ex aequo: MATÚŠ ĎUROVČÍK (18), Pedagogická a sociálna akadémia, Prešov - Čistý šport bez dopingu
3. miesto ex aequo: ANETA MAZÁNIKOVÁ (15), ZŠ Eduarda Schreibera, Lednické Rovne - Čo šport človeku dáva, ale aj môže vziať?!
Čestné uznanie: KAMIL PAVLINSKÝ (16), Gymnázium Ľ. Podjavorinskej, Prešov - Filozofiou je triumf   
 
 

VÝBER Z HODNOTENIA ČLENOV JEDNOTLIVÝCH PORÔT

 
  1. KATEGÓRIA (DO 12 ROKOV) – 19 SÚŤAŽNÝCH PRÁC
Vo vekovej kategórii do 12 rokov by sa mohlo zdať, že rozhodovanie bolo relatívne ľahšie, ale iba vzhľadom na počet súťažiacich (8 dievčat a 11 chlapcov) zo siedmich základných škôl na Slovensku (Svidník, Kežmarok, Michalovce, Humenné, Rimavská Sobota, Tatranská Lomnica, Banská Bystrica). Najpočetnejšie zastúpenie v súťaži mala ZŠ P. K. Hostinského Rimavská Sobota, ktorá sa prezentovala siedmimi prácami, z toho mala žánrovo zastúpenie 5-krát poézia a 2-krát próza. Úplne najmladší účastník bol osemročný Vratko Mančuška.

Každá súťažná prác niesla v sebe prvky, ktoré si zaslúžili ocenenie či uznanie, aj keď snaha o výpovednú hodnotu niekedy prevýšila spôsob realizácie a hierarchiu myšlienok. Treba však oceniť snahu väčšiny autorov byť originálny, položiť na papier niečo, čo vytvorili vlastnou hlavou, čomu chceli uveriť. Otázna zostáva možná drobná pomoc zo strany rodiča či pedagóga, okato sa tak však nestalo ani v jednom prípade. Dievčatá a chlapci tejto kategórie si vo väčšine prípadov zvolili básnické vyjadrenie svojich myšlienok, pričom sa zväčša nevyhli určitej šablónovitosti, ktorú môžeme nazvať úprimne detskou.

Omnoho dôveryhodnejšie a vážnejšie vyzneli v tomto zmysle prozaické útvary, ktoré mali hlavu a pätu, neabsentovala ani pointa a pridŕžanie sa témy. Viacerým nechýbala snaha o fabuláciu, zaujímavý príbeh i východisko s jasným záverom korešpondujúcim s rozvíjaním myšlienky, ktorú si autor zvolil za dominantnú, pričom „neodbočil z trasy, na ktorú sa vydal.“ Práve z takýchto útvarov vzišli víťazi – prvé miesto s prácou Preteky v zjazde na bicykli získal 11-ročný Arno Hubač, druhé s prácou Chlapec, ktorý to nezvládol, jeho rovesník Oliver Hrudkay.
 

  1. KATEGÓRIA (OD 12 DO 15 ROKOV) – 107 SÚŤAŽNÝCH PRÁC
Slovenský olympijský výbor v podmienkach súťaže umožnil širšie vnímanie témy než len čisto dopingové, čo bolo rozumné, lebo deti do 12 či do 15 rokov zrejme nemajú s dopingom žiadne skúsenosti. Takže, ak sa držali titulkovej témy, buď si pomáhali informáciami z internetu alebo fabulovali – niektoré však celkom úspešne. Súťaž nútila mlaď hlbšie sa zamýšľať nad princípmi športu, jeho zdravotným aj výchovným poslaním. Príspevky reflektujú, ako mladá generácia vníma škandály a nešváry z posledného obdobia – zahraničné aj domáce.

Z obdivovaného hrdinu Lancea Armstronga je zavrhovaný podvodník. Až dodatočne - zo sklamania, čo medzi mladými zavládlo, keď sa pod ťarchou obvinení kolegov i súperov a pod tlakom Americkej antidopingovej agentúry verejne priznal k dlhoročnému dopovaniu - si možno plne uvedomiť, aký vzor pre nich bol a ako mu napriek dlhoročnému podozrievaniu zo strany médií verili. Jeho miesto cyklistického vzoru zaujal Peter Sagan, ale z niektorých príspevkov už v poučení cítiť istú opatrnosť („Dúfam, že o to nikdy nepríde kvôli dopingu ako Armstrong.“).

Príkladov pozorného registrovania diania v športe aj v spoločnosti je v prihlásených prácach viac. Niektorých autorov inšpirovala nevraživosť voči športovcom tmavej pleti v hľadiskách, ale aj útoky na čiernych hráčov z klubov našich basketbalových extralíg na verejnosti – mladá generácia, iste aj vďaka oveľa väčším možnostiam kontaktu so svetom, má v sebe, našťastie, zakódovaný vysoký stupeň tolerancie blížiaci sa k rovnocennosti vnímania ľudí bez ohľadu na farbu pokožky. Ďalších „vyrušuje“ agresivita schovávajúca sa za rivalitu športového boja: divácka aj hráčska. Ktorýsi z autorov sa obtrel aj o problém zákroku vo vzájomnom súboji dvoch slovenských hokejových velikánov Cháru a Šatana, hoci si – ako väčšina súdnych ľudí – netrúfol na rolu sudcu.

Rozhodcovský problém sa vinie celou históriou svetového športu. Deti ho logicky vnímajú citlivejšie než dospelí a absencia spravodlivosti môže ovplyvniť ich rozhodovanie, či ostanú verné športu alebo sa upnú k iným záľubám s exaktnejším pozadím. SOV by mal apelovať na športové zväzy, aby to prízvukovali na všetkých školeniach rozhodcov.

Čoraz viac mladých autorov upozorňuje aj na na nejednotnú štartovaciu čiaru v športových začiatkoch, na uprednostňovanie detí bohatších rodičov zo strany trénerov či funkcionárov – zvlášť v kolektívnych hrách. To, čo cítia, niektorí otvorene hodnotia ako korupciu. Spoločný menovateľ väčšiny neduhov v morálke športu – podľa ich názoru – sú peniaze a biznis. Téma budúcej podobnej literárnej súťaže by možno mohla byť práve spravodlivosť v športe – rozpory ideí a praxe.

Celková literárna úroveň súťažných prác oproti minulosti výrazne stúpa. V početnej kolekcii prác autorov II. kategórie ťažko nájsť takú, ktorá by nezodpovedala náročnejším podmienkam - azda len v poetických príspevkoch. Prozaické a esejistické výpovede sú však vyjadrené kultivovane a v mnohých prípadoch cítiť úsilie vybranú tému nielen komentovať, ale do práce vložiť aj vlastné, samostatné uvažovanie.

Napriek tomu je citeľný určitý schematizmus: Tému vyhlásil SOV, na školách pedagógovia urobili svoj vlastný výklad jednotlivých tém a kvôli názornosti ponúkli zopár alternatív. Žiaci ich potom rozpísali vo svojich prácach. No aj tak vzniklo niekoľko prác, ktoré hovoria úprimne aj zasvätene a usilujú sa priblížiť k podstate problému. Téme dávajú viac, než sú obligátne rady pani učiteliek; zamýšľajú sa nad podstatou športu, jeho morálnych hodnôt a nad tým, čím by sa šport mohol a mal prihovárať mladým. Nemusia vytvárať krkolomné príbehy na tému rasizmus či doping... Oni si tvoria „svoj“ príbeh.

Najvyššie ocenenie od poroty získal literárne stvárnený príbeh s tematikou dopingu Tentoraz nie od 13-ročnej Tatiany Zvalovej. Príbeh je vtesnaný do jazdeckého prostredia. Autorka je v ňom navidomoči doma, o čom presviedča bohato a presne využitá „koniarska“ terminológia. Má zmysel pre skratku a talent na dialógy. Príbeh je síce fikcia, ale uveriteľný, azda až na jazdkynino verejné odmietnutie trofeje. Autorka však v závere priznáva rozpaky a okrem vďaky k stajníkovi citlivo pristupuje aj k vinnému trénerovi, uvedomujúc si, čo ju naučil a čo jej dal do života.

Druhé miesto získal 14-ročný žiak hokejovej triedy vo Zvolene Radovan Perlác, ktorý v príspevku skôr novinárskeho než literárneho typu s názvom Problémy v športe prejavil na svoj vek obdivuhodnú znalosť športovej problematiky a nadhľad nad ňou. Pomenoval nielen hlavné neduhy svetového športu na čele s dopingom, ale aj slovenského – vrátane korupcie a jeho podvyživeného financovania, načrel aj do problémov klubu, za ktorý hráva.
 

  1. KATEGÓRIA (OD 15 DO 18 ROKOV) – 91 SÚŤAŽNÝCH PRÁC
Prekvapivý bol počet zaslaných prác do súťaže. Žánrovo prevažovali akože úvahy, zamyslenia, eseje. Sú však napospol plytké, povyberané z internetu. Postrádajú nadhľad, opakujú známe klišéové odsudky, neskúmajú korene. Niekoľko veršovaných prác  do súťaže nemali učitelia škôl vôbec pripustiť. Ich autori nemajú najmenšie tušenie o poézii, verši, rýme a rytme, čo by si žiadalo na školách venovať väčšiu pozornosť predmetu slovenský jazyk.

Z ocenených prác najviac zaujala poviedka Petry Barinákovej Nájdi sa… Danú tému autorka spracovala na vysokej literárnej úrovni vo forme poviedky  s prestrihmi na dve hlavné osoby, dvojicu pretekárov – chlapca a dievča, ktorí sa milujú. Poviedka má dramatické napätie. So psychologickým majstrovstvom uvádza dva rozdielne postoje k športovému zápoleniu, podľahnutie droge, aj odhodlanie víťaziť vlastnými silami. Motivácia na použitie drogy u chlapca je dobre zdôvodnená snahou pomôcť matke milovaného dievčaťa pri úhrade ťažkej operácie. Táto práca svojou literárnou úrovňou o niekoľko tried  prevyšuje ostatné práce.

Druhé miesto získala poviedka 18-ročnej Anny Márie Zboranovej Čistý šport bez dopingu. Autorka zvolila tiež náročný literárny žáner poviedky a situovala ju do zahraničia. Hlavná postava Shelly je zdravotne postihnutá. Svoj handikep chce prekonať užívaním steroidov, ktoré jej ponúkol tréner. Nakoniec v snahe zvíťaziť nedbá na rady trénera a prejde na úplný doping. Jej snaha sa končí po infarkte smrťou. Na poviedke treba oceniť, že autorka sa neuchýlila k lacnému optimizmu, ale príbeh zakončila tragédiou, čo na čitateľa silne emocionálne zapôsobí.

Porota rozhodla o udelení dvoch tretích miest. Matúš Ďurovčík (18 rokov) v poviedke Čistý šport bez dopingu spracoval zaujímavý motív dopingového správania. René chce uspieť na olympiáde v bežeckej disciplíne. Tesne pred pretekom stratí odvahu a chce z pretekov odstúpiť. Tréner mu vtedy ponúkne akože drogu. René zvíťazí, ale svedomie ho prinúti medailu vrátiť. Vtedy sa zistí, že tréner mu ponúkol iba neškodné placebo. Poviedka má dobrý spád a nečakaný koniec. Ukazuje, že u športovca rozhoduje jeho vnútorná sila, mobilizuje ho vôľa zvíťaziť a táto vôľa nahradí aj umelú stimuláciu.

Len 15-ročná Anna Mazániková v úvahe Čo šport človeku dáva, ale aj môže vziať prejavila celkom odlišný názor, ako autori desiatok ostatných prác. „So smútkom musím konštatovať, že sa na šport musíme v dnešnej dobe pozerať ako na neprospešnú zábavku, ktorá môže zničiť nejeden ľudský život. Dovádza ľudí k veciam, ktoré by nikdy nevykonali.“  Z tejto východiskovej tézy potom odvodzuje aj všetky negatíva okolo športu: násilie, kriminalitu, doping. Autorka upozorňuje, že šport nie je jediný spôsob sebarealizácie človeka. Mladí ľudia si majú uvážlivo vyberať, akému druhu športu sa budú venovať. V závere poukazuje, že poctivo výkonávaný šport  vyčarí radosť a úsmev v duši človeka, čo je veľmi dôležité.

Čestné uznanie porota udelila 16-ročnému Kamilovi Pavlinskému za esej Filozofiou je triumf. Autor prejavil náročný, až filozofický nadhľad. Negatívny jav dopingu vysvetľujez hľadiska axiológie. „Neustály tlak médií posúva do popredia hodnotového systému príslušníkov všetkých generácií fyzický výzor, spôsobuje narušenie základných princípov etiky a kvalifikácie priorít.“Skutočným zdrojom negatívnych javov súčasného športu je mylný hodnotový systém dnešného ľudstva.Autor správne píše, že telo „bez ducha“ sa stáva obchodným artiklom. Autor končí nekompromisným záverom: „Civilizácia tak pomaly, ale isto vychováva moderného, avšak fyzicky a často aj psychicky zdecimovaného človeka.“ Je takmer šokujúce, že takýto kritický nadhľad vyjadril v literárnej práci dnešný šesťnásťročný študent!

Projekt
Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri
Partneri MOV
Mediálni partneri
Dodávatelia
Partneri Maison Slovaque