Šport a olympizmus
3 min. čítania

Striktné pravidlá marketingu počas olympijských hier: Čo potrebujete vedieť

Profile picture for user Pasuth
Peter
Pašuth
Marketingové pravidlá a používanie symbolov je na olympijských hrách značne obmedzené.
Foto
Paríž 2024

Firmy, spoločnosti, organizácie a športové kluby, ktoré vo svojej komunikácii využívajú reakčné kampane na spoločenské a športové udalosti, si musia v súvislosti s olympijskými hrami dávať veľký pozor. Olympijské hry majú v marketingovom svete vlastné pravidlá a neoprávnené využívanie ich symbolov môže vyjsť veľmi draho.

Olympijská symbolika je chránená slovenskými aj medzinárodnými právnymi normami a zákonmi. Na rozdiel od iných športových podujatí je využívanie akéhokoľvek prepojenia s olympijskými hrami bez súhlasu Medzinárodného olympijského výboru (MOV) a na Slovensku Slovenského olympijského a športového výboru (SOŠV) zakázané.

V marketingových a obchodných kampaniach je potrebné sa vyhýbať najmä olympijským kruhom, slovu olympiáda, olympijský a tiež olympijským symbolom, ako sú oheň, pochodeň, hymna alebo emblémy. Tento zákaz platí nonstop, nielen počas hier. Chránené sú aj logá SOŠV a napríklad aj slovné spojenie Slovenský olympijský tím.

Okrem olympijskej symboliky sú chránené aj špecifické symboly pre jednotlivé olympijské hry. Ochrane tak podliehajú aj spojenia ako olympijské hry Paríž 2024, OH Paríž 2024, letné hry Paríž 2024, logo parížskych hier, maskoti hier v Paríži, ich napodobeniny, skratky, odvodené varianty alebo jazykové mutácie.

Chránené sú aj obrazové a video záznamy

Medzinárodný olympijský výbor plánuje sledovať a tvrdo postihovať všetky prešľapy týkajúce sa porušenia marketingových pravidiel. Počas olympijských hier v Paríži bude s pomocou umelej inteligencie dohliadať na všetky neoprávnené postupy.

Ak spoločnosť nie je oficiálnym partnerom MOV, SOŠV či olympijských hier a nemá súhlas od týchto inštitúcií, mala by sa vo svojich marketingových a obchodných aktivitách vyhnúť prepojeniu na olympijské hry. Nejde len o využívanie chránených označení a symbolov, ale aj

o prílišné zvýrazňovanie danej udalosti (ambush marketing), využívanie rôznych tematických hashtagov, súťaží o vstupenky na OH, využívanie fotografií olympionikov, gratulácie olympijským medailistom.

Medzinárodný olympijský výbor si nárokuje aj práva z obrazových a video materiálov. Použitie videí z olympijských hier na akékoľvek účely a na akýchkoľvek sieťach je zakázané aj pre súkromné osoby, nielen pre právnické subjekty. Fotografie sa môžu používať výhradne nekomerčne. Drobné výnimky majú športovci a tréneri, ale aj oni nemôžu žiaden obsah prepájať s komerčnými partnermi.

Blahoželania neolympijských partnerov až po OH a bez olympijských symbolov

Aj keď spoločnosti v medziolympijskom období podporujú účastníka olympijských hier, nemôžu mu vyjadrovať podporu prostredníctvom kampaní alebo odkazmi typu „Sme hrdým partnerom olympionika XY“, „Podporujeme XY na ceste do Paríža“ a pod. Aj takéto prepojenie môže spôsobiť problémy právnickým subjektom aj olympionikom. Reklamu s podporovaným športovcom spoločnosti nemusia stiahnuť, ale nesmie mať priamy súvis s olympijskými hrami a musí byť nasadená aspoň 90 dní pred začiatkom olympijských hier. Navyše, nesmie byť v čase olympiády intenzívnejšia ako pred jej začiatkom. Táto reklama musela byť na Slovensku navyše nahlásená vopred SOŠV.

Neolympijskí partneri môžu blahoželať športovcovi k jeho výkonu až po skončení OH. Aj v tejto súvislosti však nemôžu použiť fotografie z Paríža 2024 či olympijskú symboliku. V čase od 18. júla 2024 do 13. augusta 2024 sú tieto odkazy zakázané.

Športovec však môže firmám, ktoré ho podporujú, poslať počas OH jeden ďakovný odkaz. Musí to spraviť hromadne a na všetkých platformách naraz. Spoločnosti však tento odkaz nemôžu zdieľať ďalej.

Podujatia a športovci

Do olympijských hier v Paríži zostáva

Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri
Partneri MOV
Mediálni partneri
Dodávatelia
Partneri Maison Slovaque