MOV v Monte Carle za jeden deň jednomyseľne schválil všetkých 40 odporúčaní exekutívy MOV na reformy v olympijskom hnutí
Monte Carlo 8. a 9. decembra (sou) - Medzinárodný olympijský výbor (MOV) na svojom mimoriadnom 127. zasadnutí v Monte Carle prijal v rámci tzv. Agendy 2020 súbor zmien, ktoré znamenajú významnú reformu olympijského hnutia.
Hoci schvaľovanie 40 odporúčaní exekutívy MOV bolo plánované na dva dni, všetko nabralo taký rýchly spád, že 96 prítomných členov MOV stihlo v pondelok odsúhlasiť aj tie návrhy, o ktorých sa malo hovoriť až v utorok. V prípade, že si schválené zmeny vyžadovali úpravy Olympijskej charty, okamžite sa hlasovalo aj o ich zapracovaní do nej. V dôsledku toho zmeny nadobudli okamžitú platnosť.
Ako uvádza tlačová správa MOV, k 40 návrhom odznelo spolu 83 pripomienok, ale všetky odporúčania boli napokon schválené jednomyseľne - bez toho, že by niekto hlasoval proti, alebo by sa zdržal. Na záver pondelňajšieho rokovania členovia MOV podvečer jednomyseľne schválili Agendu 2020 ako celok.
"Agenda 2020 je ako skladačka. Teraz, keď ste schválili všetkých 40 odporúčaní, môžete vidieť celistvý obraz. Je to obraz progresu. Je to obraz, ktorý zaručuje zachovanie jedinečnosti olympijských hier. Je to obraz propagácie olympijských hodnôt. A je to aj obraz posilnenia postavenia športu v spoločnosti. Rýchlosť, s akou bola Agenda 2020 schválená, signalizuje veľkú podporu a odhodlanie členov, aby došlo k zmenám. Bolo to veľmi pozitívne prekvapenie. Ale nasledovalo po viac než rok trvajúcej konštruktívnej diskusii. S niektorými odporúčaniami sa niektorí členovia vyrovnávali ťažko. Pri niektorých dúfali, že nebudú predložené, alebo že v niektorých špecicických prípadoch budú odlišné. Mám veľký rešpekt voči členom MOV, že schvaľovanie Agendy 2020 napokon priviedli k úspechu," cituje tlačová správa MOV slová prezidenta MOV Thomasa Bacha na záver pondelňajšieho rokovania.
Na margo jednoznačného schválenia všetkých navrhovaných reforiem potom prezident MOV dodal: "Ani v najdivokejších snoch by som to neočakával. Je to veľmi dôležitý a pozitívny deň pre olympijské hnutie. Dúfam, že po dvadsiatich rokoch sa budem môcť obzrieť späť za týmto dňom sa zadosťučinením a šťastím a možno, že aj s úľavou."
Zmeny v kandidátskom procese
Predstavitelia miest, ktoré prejavia záujem o usporiadanie olympiády, sa po novom najskôr stretnú s funkcionármi MOV a predtým, ako vôbec spustia rozsiahlu kampaň, predostrú im svoje plány na organizáciu podujatia - konkrétne také projekty, ktoré budú najviac vyhovovať ich dlhodobo plánovaným športovým, ekonomickým, sociálnym aj environmentálnym potrebám. MOV by týmto mestám ešte pred podaním ich oficiálnej prihlášky poskytol rozsiahlu asistenciu a množstvo informácií nielen o kľúčových požiadavkách na usporiadanie hier, ale aj o tom, ako sa usporiadatelia predchádzajúcich olympiád starali o dedičstvo, ktoré po hrách zostalo. MOV pritom apeluje, aby kandidátske mestá maximálne využívali už existujúce zariadenia a aby ďalšie športoviská plánovali ako dočasné a demontovateľné.
MOV schválil aj odporúčania na ďalšie spôsoby zníženia nákladov uchádzačov o usporiadanie olympijských hier. Počet ich oficiálnych prezentácií bude obmedzený na maximálne štyri, pričom MOV uhradí časť cestovných a ubytovacích nákladov 6, resp. 12 akreditovaným členom delegácie kandidátskeho mesta na týchto prezentáciách. Kandidátske mestá budú predkladať všetky potrebné dokumenty len v elektronickej podobe. Priestor na svoju prezentáciu dostanú aj v celosvetovom vysielaní olympijského televízneho kanála, ktorého zriadenie v Monte Carle tiež odsúhlasili.
Zvýšeniu transparentnosti celého procesu smerujúceho k získaniu práva usporiadať olympijské hry by malo prospieť zverejňovanie obsahu kontraktu MOV s hostiteľským mestom, aj detailné zverejnenie finančného príspevku MOV prislušnému organizačnému výboru. MOV okrem toho bude registrovať konzultantov a lobistov pracujúcich pre kandidátske mestá a pred registráciou od nich žiadať akceptovanie Etického kódexu MOV a Kódexu správania.
V nadchádzajúcom období sa bude požadovať jasné odlíšenie dvoch rozpočtov – operačného rozpočtu organizačného výboru na usporiadanie samotných hier (pozn. autora – ten bol napríklad aj v prípade ZOH v Soči ziskový) a rozpočtu na výstavbu všeobecnej infraštruktúry s dlhodobou návratnosťou investícií. (Poznámka autora: Je zrejmé, že verejnosť a ani veľká väčšina médií v súčasnosti nerozlišujú medzi týmito dvoma rozpočtami. V súvislosti so ZOH v Soči sa všade neustále zdôrazňuje, že boli najdrahšie v histórii, čo však nie je korektné, pretože rekordné náklady sa týkali nie samotnej olympiády, ale investícií do výstavby všeobecnej infraštruktúry v celom regióne.)
Olympijské súťaže budú možné aj v inom štáte
Veľmi významnú zmenu predstavuje schválenie princípu, že MOV umožní usporiadanie kvalifikačných olympijských súťaží aj mimo hostiteľského mesta, alebo vo výnimočných prípadoch, obzvlášť z geografických dôvodov a v záujme udržateľnosti, aj mimo hostiteľskej krajiny. MOV po novom dokonca môže umožniť usporiadanie všetkých súťaží v niektorom športe alebo v športovom odvetví aj mimo hostiteľského mesta, alebo vo výnimočných prípadoch, obzvlášť z geografických dôvodov a v záujme udržateľnosti, aj mimo hostiteľskej krajiny. To otvára šancu aj na tzv. regionálne kandidatúry, presahujúce hranicu jednej krajiny (čo bol aj prípad pokusupoľského Krakova v spolupráci so slovenskou stranou s výhľadom na ZOH 2022, ktorý však v dôsledku negatívneho výsledku referenda v Krakove odišiel do minulosti).
Treba vysvetliť, že doteraz platná Olympijská charta s takouto možnosťou v prípade OH vôbec nepočítala a len v prípade ZOH v čl. 34.2 pripúšťala: „V prípade zimných olympijských hier, ak nie je zo zemepisných alebo topografických dôvodov možné zorganizovať určité podujatia alebo športové disciplíny v štáte hosťujúceho mesta, MOV môže výnimočne povoliť ich organizovanie v susednej krajine.“
"Kompaktnosť kandidátskeho projektu je vždy dôležitá. Ale kompaktnosť hier musí ustúpiť potrebe využitia už existujúcich športovísk. Prijaté zmeny počítajú s využitím štadiónov či tratí mimo usporiadateľského mesta," uviedol pre Reuters viceprezident MOV John Coates, podľa ktorého zámer usporiadať olympijské súťaže na území dvoch krajín budú musieť uchádzači deklarovať už v ranej fáze kandidatúry. Exekutíva MOV potom bude posudzovať a rozhodne, či v príslušnom prípade možno uplatniť klauzulu o "výnimočných prípadoch". Pokiaľ dôjde k záveru, že nie, znamenalo by to zamietnutie takejto kandidatúry.
Významný člen MOV Denis Oswald vyjadril obavy z toho, čo môže priniesť uplatňovanie nových pravidiel: "Obávam sa vymiznutia jediečného charakteru hier. Olympijská dedina už nebude taká istá, pokiaľ časť športovcov bude bývať v inom meste alebo dokonca v inej krajine. Zažijú skôr majstrovstvá sveta, než unikátnu olympijskú skúsenosť." Ani ďalší významný člen a veterán MOV Richard Pound nie je týmto rozhodnutím veľmi nadšený. "Pokiaľ olympijská jednota času a miesta konania bude existovať len v Medzinárodnom vysielacom centre, stratíte základné čaro spočívajúce v sústredení športovcov v jednom čase na jedno miesto," upozornil.
Prvým príkladom uplatnenia nových pravidiel by mohla byť relokácia súťaží v boboch, sánkovaní a skeletone na ZOH 2018. V juhokórejskom Pjongčangu nemajú vyhovujúci ľadový tobogan, a tak MOV kórejským organizátorom ponúkol možnosť usporiadať kĺzavé disciplíny v inom štáte. Týmto spôsobom by sa ušetrili finančné náklady, pretože podľa predbežných štúdií by sa tobogan po skončení olympiády využíval iba minimálne. Podľa MOV by kórejskí organizátori premiestnením súťaží v boboch, sánkach a skeletone ušetrili 120 miliónov dolárov. Zároveň by im odpadli ročné náklady na údržbu tobogánu v hodnote 3-5 miliónov USD. Ako najschodnejšia sa ukazuje alternatíva presunúť spomínané tri športy do Japonska, konkrétne do Nagana, ktoré hostilo ZOH 1998.
Väčšia flexibilita olympijského programu
Na letných olympijských hrách bude v budúcnosti štartovať maximálne 10 500 športovcov v 310 disciplínach, vo výpravách bude môcť byť maximálne 5000 akreditovaných členov ich sprievodu. MOV pri rešpektovaní vyššie uvedených počtov bude v spolupráci s medzinárodnými federáciami pravidelne revidovať olympijský program, pričom zmeny v ňom by sa viac mali týkať konkrétnych súťaží, než celých športov."Prijatie tejto zmeny nám dáva možnosť väčšej flexibility v programe hier," povedal delegátom predseda programovej komisie MOV Franco Carraro. "Je to revolučná zmena. S 28 športmi v programe olympijských hier sme boli v slepej uličke. Toto nám dodá flexibilitu, ktorú sme potrebovali," reagoval člen MOV Richard Pound.
V súvislosti s touto zmenou sa dá očakávať zvýšenie snáh viacerých populárnych športov, ktoré sa zatiaľ márne snažili preniknúť do olympijského programu. "Tradičné" olympijské športy s menšou sledovanosťou sa tak ocitnú pod väčším tlakom a nedá sa vylúčiť, že niektorých disciplín sa na OH budú musieť vzdať v prospech iných športov.
V prípade ZOH boli schválené nasledovné limity – 2900 športovcov, 2000 členov sprievodu a 100 disciplín. MOV naďalej chce pokračovať v zrovnoprávnení pohlaví pod piatimi kruhmi tak, aby celkový počet ženských účastníčok hier dosiahol 50 percent. Odporúča sa aj väčšie zavádzanie miešaných súťaží.
Jedno z významných rozhodnutí z Monte Carla umožní, aby príslušný organizačný výbor mohol MOV navrhnúť zaradenie jednej alebo viacerých dodatočných súťaží do olympijského programu. Predovšetkým zrejme pôjde o súťaže veľmi populárne v príslušnej krajine. Novinka utvára šancu, aby sa v programe olympijských 2020 v Tokiu po prestávke mohli znovu objaviť bejzbal a softbal, v ktorých sa súťažilo na OH 1996 – 2008. Oba tieto športy sú v Krajine vychádzajúceho slnka veľmi populárne a všeobecne sa teraz očakáva, že japonskí organizátori požiadajú MOV o ich oficiálne zaradenie do programu podujatia. Vzhľadom na špecifiku Japonska sa dajú očakávať aj silné snahy presadiť do programu OH 2020 karate.
Zasadnutie MOV súhlasilo aj s upevnením vzťahov s profesionálnymi ligami a štruktúrami prostredníctvom príslušných medzinárodných športových federácií (MŠF). Cieľom by malo byť zabezpečenie olympijskej účasti najlepších športovcov v kolektívnych športoch. (Poznámky autora: V súčasnosti je veľmi otázny štart hráčov z NHL v hokejovom turnaji ZOH 2018 v Pjongčangu. Bejzbal pomerne nedávno vypadol z olympijského programu v dôsledku neúčasti najlepších hráčov zo zámorskej MLB. Vedenie tejto súťaže o. i. nechcelo akceptovať Svetový antidopingový kódex, čo je podmienka MOV.)
MOV SPUSTÍ PREVÁDZKU CELOSVETOVÉHO OLYMPIJSKÉHO TELEVÍZNEHO KANÁLA
Jednomyseľne bol v Monte Carle schválený návrh, aby MOV spustil prevádzku vlastného celosvetového olympijského televízneho kanála. Tento TV-kanál by mal utvoriť platformu na nepretržité šírenie olympijských informácií (poznámka autora: ale zrejme aj publicistických programov) 365 dní v roku, z čoho by mali profitovať všetky súčasti olympijského hnutia.Televízny kanál by MOV mal spustiť od roku 2015 a priestor v jeho vysielaní medzi olympijskými hrami by mali dostať aj viaceré športy, ktoré sa na obrazovkách objavujú málo. Značná časť programu by mala využívať tisícky hodín záznamov z olympijských hier, ale ponúkať napríklad aj návody na trénovanie. Náklady na spustenie tohto ambiciózneho projektu a jeho etablovanie sa v sedemročnom horizonte odhadujú zhruba na 600 miliónov USD. Spočiatku by tento kanál mal fungovať len na online báze, teda cez internet. Realizáciou projektu MOV poverí renomovanú firmu Olympic Broadcasting Services so sídlom v Madride, ktorá tradične zabezpečuje vysielanie z olympijských hier.
Olympijské hry mládeže sa presunú na nepárne roky
Mimoriadne 127. zasadnutie MOV schválilo v pondelok všetkých 40 odporúčaní exekutívy MOV. Sú medzi nimi aj tieto:- MOV poskytne 20 miliónov dolárov na projekt ochrany bezúhonných športovcov – 10 miliónov na podporu vedeckého výskumu v rámci boja proti dopingu a 10 miliónov na rozsiahle programy zamerané proti rizikám súťažného podvádzania, manipulácie výsledkov a s tým spojenej korupcie.
- MOV zahrnie princíp zákazu diskriminácie na základe sexuálnej orientácie do bodu 6 Olympijskej charty, definujúceho základné princípy olympizmu (poznámka autora: došlo teda k rozšíreniu foriem diskriminácie nezlučiteľných s príslušnosťou k olympijskému hnutiu).
- MOV bude organizovať formálne medailové ceremoniály pre športovcov, ktorí dostanú olympijské medaily dodatočne v dôsledku diskvalifikácie.
- MOV posilní svoje partnerstvo s UNESCO s cieľom celosvetovo zahrnúť šport a jeho hodnoty do školských osnov.
- MOV utvorí elektronickú platformu na zdieľanie programov rôznych národných olympijských výborov (NOV) a iných organizácií zameraných na olympijskú hodnotovú výchovu.
- Exekutíva MOV zostaví tripartitnú komisiu s účasťou NOV a MŠF na hĺbkovú analýzu vízie, misie, pozície, športového aj kultúrno-vzdelávacieho programu, protokolu, organizácie, uskutočnenia aj financovania olympijských hier mládeže.
- MOV počnúc IV. OH mládeže presunie organizáciu olympijských hier mládeže na neolympijský rok, čiže z roku 2022 na rok 2023.
- MOV prípraví opatrenia „na mieru“ na zvýšenie lokálneho pôsobenia celosvetových partnerov olympijského hnutia (TOP) a jeho synergiu s pôsobením NOV.
- Zasadnutie MOV na návrh exekutívy umožní vo výnimočných prípadoch štvorročné predĺženie obdobia pôsobenia člena MOV aj po jeho dosiahnutí vekovej hranice 70 rokov, pričom v jednom čase môže byť maximálne päť takýchto prípadov.
- Nominačná komisia MOV prevezme viac proaktívnu úlohu pri vytypovaní vhodných kandidátov na uvoľňované miesta v MOV tak, aby čo najlepšie napĺňali misiu MOV.