Športové aktuality
9 min. čítania

Cyklistika sa teší z reštartu, budúcnosť je však stále otázna: Všetci budeme musieť zabojovať

Profile picture for user Krsko
Stanislav
Krško
V posledných týždňoch sa pomaly rozbiehajú preteky aj na Slovensku. Začína sa postupne, na uzavretých okruhoch a letiskách, tímy ani zväz nechcú podceňovať žiadne bezpečnostné opatrenia.
Foto
TASR – Milan Kapusta

S akými problémami a výzvami sa počas pandémie koronavírusu stretla a ešte stále stretáva slovenská cyklistika sme sa rozprávali so šéfom slovenského cyklistického zväzu Petrom Privarom a Martinom Fraňom, športovým riaditeľom kontinentálneho klubu VŠC DUKLA Banská Bystrica. Čo im robilo počas dlhých týždňov bez pretekov najväčšiu starosť, ako prežívali reštart sezóny a aké sú ich plány v nasledujúcom období?

Rušenie podujatí v súvislosti so šírením nového koronavírusu tvrdo pocítila aj cestná cyklistika. Z marcového programu World Tour sa uskutočnili iba preteky Paríž – Nice, ktoré však museli organizátori skrátiť. Priamo počas konania pretekov sa odhlásilo aj viacero tímov, ktoré sa obávali o svoju bezpečnosť. Neskôr UCI pozastavila všetky podujatia. Piateho mája vydala Medzinárodná cyklistická únia nový kalendár s presunutými podujatiami.

V posledných týždňoch sa pomaly rozbiehajú preteky aj na Slovensku. Začína sa postupne, na uzavretých okruhoch a letiskách, tímy ani zväz nechcú podceňovať žiadne bezpečnostné opatrenia.     

Nové termíny najvýznamnejších pretekov

1. augusta: Strade Bianche (Tal.)

8. augusta: Miláno - San Remo (Tal.)

29. august - 20. september: Tour de France (Fr.)

8. - 14. september: Tirreno - Adriatico (Tal.)

20. - 27. september: MS vo Švajčiarsku

3. - 25. október: Giro d'Italia (Tal.)

4. október: Liege - Bastogne - Liege (Belg.)

20. október - 8. november: Vuelta a Espana (Šp.)

25. október: Paríž - Roubaix (Fr.)

V marci začali krajiny zatvárať svoje hranice. Na Slovensku čakala pre prichádzajúcich občanov povinná domáca karanténa. Bolo potrebné začať ihneď konať a zabezpečiť presun viacerých cyklistov späť na Slovensko.Ako každý iný zväz, ani my sme na takúto situáciu neboli pripravení. Dostali sme však jasné usmernenia, museli sme okamžite zrušiť podujatia, ktoré sa mali uskutočniť na začiatku sezóny. Samozrejme, stiahli sme všetkých našich reprezentantov, mali sme okolo 70 cyklistov na rôznych sústredeniach v zahraničí. Niektorí sa nestihli vrátiť včas a museli ísť do karantény,“ hovorí šéf cyklistického zväzu Peter Privara.

Vynechaná sezóna by bola katastrofa, niečo také sa nestalo ani počas 2. svetovej vojny 

Nastalo ťaživé obdobie neistoty. Šport zmizol z televíznych obrazoviek. Nehrali sa futbalové ani hokejové zápasy, tenisové kurty zívali prázdnotou.

Koronakríza neobišla ani podujatia veľkého formátu. Za obeť padol svetový šampionát v hokeji či futbalové EURO 2020. Masívne rušenie podujatí vyvrcholilo bezprecedentným preložením olympijských hier v Tokiu o jeden rok. Cyklistika bola v rušení podujatí opatrnejšia. Väčšina veľkých podujatí sa len preložila na neskôr. „Na rozdiel od iných športov, UCI nerobila predčasné rozhodnutia a nerušila hromadne všetky podujatia. Radšej ich presúvala na neskôr. Každý, kto sa venuje cyklistike vie, že vynechaná sezóna by bola katastrofa. Niečo také sa neudialo ani cez druhú svetovú vojnu,“ hovorí Martin Fraňo, športový riaditeľ VŠC DUKLA Banská Bystrica.

Športový riaditeľ cyklistov Dukla B. Bystrica Martin Fraňo.
Foto
TASR – Milan Kapusta

V Dukle sa poctivo pripravovali na novú sezónu už od začiatku kalendárneho roka. Sústredili sa na prípravu cyklokrosára Martina Haringa, ktorý bojoval o miestenku na olympijských hrách.  „Sezónu sme začali možno najlepšie v histórii. Prvýkrát sme aj za účasti národného cyklistického centra a zväzu absolvovali prípravu počas januára v Španielsku, v mestách Calpe a Dénia, kde bolo množstvo svetových cyklistov a World Tour tímov,“ hovorí Fraňo.

V januári sa cyklisti z kontinentálneho tímu zúčastnili na pretekoch 1. kategórie Tropicale Amisa Bongo v Gabone. Po nich sa opäť vrátili do Španielska, jazdci do 23 rokov odišli do Turecka so slovenskou reprezentáciou. Pred vypuknutím koronakrízy ešte stihli aj preteky Okolo Rodosu. „Keď sa celá sezóna zastavila, mali sme za sebou niekoľko štartov, Tybor a Čanecký ich už mali takmer desať,“ dodáva.

„Paradoxom bolo, že sa nám zlepšili domáce tréningové podmienky. Cesty boli vyľudnené.“

Hoci v kalendári nesvietili žiadne preteky, cyklisti sa museli stále udržiavať vo forme. S príchodom teplejšieho počasia mali vhodné podmienky aj na Slovensku. „Najviac postihnuté regióny ako Španielsko, severné Taliansko, neskôr aj Francúzsko a Belgicko mali striktné opatrenia, pomaly zákaz vychádzania z domu. Cyklistický svet tam zastal. Na Slovensku zákaz nikdy nebol, keď je dobré počasie a sezóna, cyklistika nie je závislá na vnútorných priestoroch. V okolí Banskej Bystrice je veľa ciest, ktoré sú menej frekventované, sú mimo civilizácie. Práve v čase najväčšej krízy boli všade prázdne cesty. Nám sa teda, paradoxne, zlepšili domáce tréningové podmienky, pretože cesty boli vyľudnené a tréningový proces nebol naštrbený. Jediný vážny problém bol ten, že neboli preteky,” hovorí športový riaditeľ tímu.

Pri tréningoch sa zamerali predovšetkým na odstraňovanie nedostatkov a na veci, na ktoré počas bežnej sezóny nie je čas. Martin Haring zlepšoval techniku v extrémnych skalnatých tratiach a zoskokoch. Ján Andrej Cully, ktorý mal problémy s rýchlosťou, cibril techniku a výbušnosť na dráhovom bicykli.

Na snímke cyklisti, vpredu Juraj Bellan a úradujúci majster Slovenska v časovke kategórie elite Ján Andrej Cully.
Foto
TASR – Milan Kapusta

Reštart na uzavretých okruhoch a letiskách

Po týždňoch tréningov sa cestní cyklisti na Slovensku dočkali aj prvého merania síl. Na uzavretom pretekárskom okruhu SLOVAKIA RING v Orechovej Potôni sa 11. júna konalo prvé kolo Slovenského pohára.

Neskôr sa podujatie uskutočnilo aj na malom letisku v Dolnom Hričove pri Žiline, následne na letisku v Piešťanoch. „Slovenský zväz cyklistiky bol veľmi promptný v reštarte. I keď sme mali problém, že polícia mala zákaz asistovať pri organizovaných podujatiach. Reštart bol práve z toho dôvodu na uzavretých plochách na SLOVAKIA RINGU, na letiskách v Piešťanoch a Hričove. Využili sme to, že sa nelieta. Zišla sa tam fantastická konkurencia, treba povedať, že Slovensko prevýšilo všetky okolité krajiny. Na SLOVAKIA RINGU bola lepšia konkurencia ako na pretekoch V4. V danom termíne to bolo možno najlepšie podujatie v Európe,“ povedal zástupca banskobystrického tímu.

Museli sme limitovať počty účastníkov. Po pretekoch sme cítili, že by sme niečo podobné mali zachovať aj pri normálnom fungovaní. Bolo fantastické, že sa na jednom mieste stretla celá cyklistická komunita. Tieto podujatia boli organizované len v jeden deň, všetci účastníci boli rozdelení na bloky, jeden šiel ráno, ďalší poobede,“ dodáva šéf cyklistického zväzu.

Problém? Slovenská legislatíva

Pre VŠC DUKLA Banská Bystrica nie sú však hlavným zdrojom ťažkostí podujatia na Slovensku, ale tie budúce, ktoré sa majú konať v zahraničí. Fraňo vidí výrazný problém v súčasnej slovenskej legislatíve. Odporúčania, do ktorých krajín je vhodné vycestovať, sa menia príliš rýchlo. „Naša krajina sa začína izolovať od zvyšku Európy, čo vidím ako vážny problém. Pri návrate na Slovensko zo zahraničných pretekov musíme myslieť na to, že sa môže stať, že na dva týždne pôjdeme do karantény. A to si nemôžeme dovoliť. Sledujeme situáciu a musíme sa zariadiť. Môže sa stať, že vycestujeme a tri mesiace radšej zostaneme v zahraničí. Nemôžeme plytvať príležitosťami pripraviť sa na Okolo Slovenska, majstrovstvá sveta a majstrovstvá Európy,“ hovorí.

„Všetci budeme musieť zabojovať.“

Zdá sa, že ani cyklistiku neobídu finančné problémy spôsobené pandémiou. Tím, ktorý minulú sezónu jazdil pod menom CCC ohlásil, že poľský obuvnícky koncern od sponzorstva odstupuje.

Tímom robia problémy aj chýbajúce financie vyplývajúce z televíznych práv. „Myslím, že bude problém so sponzormi. V dobe pred pandémiou mali cyklisti konečne slušné platy, zlepšovali sa ‘prize-money’. Teoreticky sa už dalo z cyklistiky aj vyžiť. Stále to však bolo oproti futbalistom, basketbalistom či tenistom málo. Teraz sa však rozpočty museli ešte viac oklieštiť. Rušili sa podujatia. Určite to bude mať vplyv na financie. Všetci budeme musieť zabojovať,“ myslí si Privara, ktorý však dodáva, že nie všetko, čo sa udialo počas krízy, je na škodu. „Veľké množstvo ľudí sa počas tohto obdobia začalo bicyklovať. Podľa mojich informácií stúpol predaj bicyklov v celej Európe asi 2,5-násobne. Po tejto stránke sme ako šport získali,“ dodáva šéf slovenskej cyklistiky.

Na snímke prezident Slovenského zväzu cyklistiky Peter Privara.
Foto
TASR - Michal Svítok

Vrchol sezóny na Slovensku bude opäť bez Sagana

Tradičným vrcholom cyklistickej sezóny na Slovensku bude 64. ročník medzinárodných cyklistických pretekov Okolo Slovenska. Na podujatí bude prvýkrát štartovať až šesť tímov najvyššej kategórie UCI World Tour. Podujatie odštartuje 16. septembra v Žiline a vyvrcholí 19. septembra v Skalici. „Sme pripravení zorganizovať Okolo Slovenska so súčasnými bezpečnostnými opatreniami. Ak by sa ale sprísnili, začal by to byť pre nás problém. Všetky mestá sú pripravené. Diváci sa majú na čo tešiť. Smutné je, že nepríde Peter Sagan. Hoci sme to mali na 99 % dohodnuté, vždy je tam to 1 %. Tentoraz to bol koronavírus,“ hovorí Peter Privara, ktorý je zároveň aj generálnym riaditeľom pretekov.

Medzi účastníkmi nebude ani tento rok chýbať banskobystrická Dukla. „Cyklisti sa rozdelia na dve polovice. Jedna časť pôjde na Tour de France a druhá pôjde na Giro d’Italia a MS. Pre druhú skupinu bude Okolo Slovenska skvelá príprava. Môže to byť najlepšie obsadený ročník v celej histórii. Osobne si myslím, že príde aj Remco Evenepoel, favorit Giro d’Italia aj svetového šampionátu. Plány tímov sú však opatrné, nevedia predpokladať, čo sa ešte udeje,“ dodáva na záver Martin Fraňo.

OLOV
Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri
Partneri MOV
Mediálni partneri
Dodávatelia
Partneri Maison Slovaque