Šport a olympizmus
7 min. čítania

Podcasty sú budúcnosť, myslí si tvorca podcastu „Boris a Brambor”

Foto
SOŠV/Andrej Galica

V aute, v mestskej hromadnej doprave či pri behaní… Podcasty, ktoré sa stávajú čoraz väčším fenoménom, môžeme počúvať prakticky všade. Ako vznikol najpočúvanejší športový podcast na Slovensku „Boris a Brambor”? Prečo podcasty miluje stále viac ľudí? Ako sa k tvorbe podcastov dostal najlepší slovenský triatlonista? Budeme za podcasty platiť?

Podcasty existujú už pár desiatok rokov. „Boom” nastal, keď na trh prišiel iPod od spoločnosti Apple. „Dnes by sme mohli povedať, že najväčším hráčom v rámci tejto oblasti je Spotify. Podcasty sú v podstate audiozáznam na požiadanie. Pustím si audioreláciu vtedy, keď chcem. Vysielajú sa rôzne podcasty, či už sú to športové, spravodajské, historické, či iné,“ ozrejmuje produktový manažér denníka SME a tvorca podcastov Dávid Tvrdoň. Ten bol spolu s bývalým hokejistom a tvorcom podcastu „Boris a Brambor” Borisom Valábikom a tvorcom triatlonového podcastu Richardom Vargom hosťom na online športovej konferencii SPORT (R)EVOLUTION.

Po vlaňajšom premiérovom ročníku najväčšej športovej konferencie na Slovensku SPORT (R)EVOLUTION zorganizoval Slovenský olympijský a športový výbor (SOŠV) jej druhý ročník v online podobe. Dôvodom bola pandémia nového koronavírusu. Napriek tomu bol počet divákov – okolo 650 – prakticky zhodný s vlaňajším ročníkom, na ktorom sa diváci i spíkri zúčastnili osobne. Tentoraz bolo centrom konferencie, ktorá sa uskutočnila 16. septembra 2020, Olympijské tréningové centrum X-bionic sphere v Šamoríne.

„Boris a Brambor” vznikol vďaka dochádzaniu za prácou

„Tým, že vznikli podcasty, si môžeme pustiť informácie alebo zábavu aj zo záznamu. Cestou z Nitry do Bratislavy som si každý deň v aute púšťal hudbu,“ začal svoj príbeh o tom, ako sa vôbec po prvý raz stretol s pojmom podcast, bývalý hokejista Boris Valábik. Spolutvorcovi jedného z najpočúvanejších podcastov na Slovensku „Boris a Brambor“ sa zachcelo počúvať niečo iné, a tak objavil spravodajské podcasty či podcasty o dejinách. „Potom mi napadlo, že by som niečo podobné mohol vymyslieť a ja. Marián Gáborík mal v tom istom čase rovnaký nápad, a tak sme sa stretli a spojili. Vystrelilo to lepšie, ako sme obaja očakávali. Sme za to vďační,” priblížil históriu svojho podcastu Valábik.

Triatlonista Richard Varga, ktorý vysiela The Varga Triathlon Podcast, sa dostal k tvorbe tohto žánru pred viac ako rokom. „Bol som veľký fanúšik podcastov zo zahraničia. Páčil sa mi spôsob ich komunikácie. Nejde o „normálnu“ žurnalistiku, keďže sa nepýtaš úplne bežné veci. Chcel som sa dozvedieť veci, ktoré ja chcem.“ Okrem iných mal v podcaste ako hostí napríklad olympijských medailistov bratov Brownleeovcov či Filipa Šeba. „Zaujíma ma, povedzme, príprava športovca. Chcel som prejsť hlbšie do športu, aby som sa aj ja vzdelával. Mne ide viac o obsah. Pomáha mi s tým môj mladší brat, ktorý je zvukár.“

Dôležitá je autenticita a obsah

Nepodliezať latku je často náročnejšie, ako sa dostať na vysokú úroveň. „Pri ľuďoch sa potrebujeme cítiť dobre, takže pozývame našich kamarátov alebo ľudí, ktorých poznáme. Nemáme žiadny scenár, otázky vyplývajú z debaty. Sadnúť si s niekým len tak bez toho, aby sme sa poznali, je nočná mora každého tvorcu podcastu,“ hovorí Valábik. Pri tvorbe podcastu musíte byť podľa bývalého hráča NHL sami sebou.Nemôžete sa na nič hrať. Keď je raz „Brambor“ taký, aký je, bolo by zvláštne, keby sa tváril ako jazykovedec. Ak by som sa ja hral na niečo iné, takisto by to nebolo ono.“

Triatlonový podcast pred Vargom ešte nikto nerealizoval. „Povedal som si, že s tým začnem ja sám. Bolo to na relatívne amatérskej úrovni, ale išlo mi hlavne o obsah.“ S kolegami sa často veľa rozprával už predtým. „Rozdiel je le v tom, že nebudeme, povedzme, pri prive, ale sadneme si k podcastovému stolu. Náš rozhovor nahráme a dozvie sa o tom široká verejnosť. V tom vidíme pridanú hodnotu,“ prezradil Richard Varga.

Podcasty podľa Valábika slúžia aj ako marketingový nástroj pre šport. „Keď ľudia dokážu spopularizovať pre mladých iné aktivity, ktoré môžu byť pre ne zbytočné, tak my im môžeme ukázať zábavnú stránku športu. Môžeme im priniesť svoj pohľad na to, prečo je šport zaujímavý a prečo sme sa doňho ’zaľúbili’,“ myslí si Valábik.

Športovec je viac úprimnejší k športovcovi než k novinárovi

U Borisa a Brambora športové osobnosti ako Marek Hamšík, Marián Hossa či Ján Lašák odpovedia na každú otázku. Aj osobnejšieho charakteru. „Tým, že máme v podcaste ľudí, ktorí niečo dosiahli, prečo by nemohli byť otvorení. Prečo by nemohli povedať o súkromí, či o tom, aké majú zvyky pred zápasom? Možno to je kvôli vzájomnej dôvere a tomu, že sa poznáme. Je dosť možné, že ak by za nimi prišiel s rovnakými otázkami novinár, vypoklonkujú ho. Vážime si to a nezneužívame to,“ zamyslel sa na SPORT (R)EVOLUTION Valábik.

Podľa dlhoročnej slovenskej triatlonovej jednotky ide v prvom rade o zábavu. „Atmosféra pri nahrávaní je vždy uvoľnená. Ľudia hodnotia kladne, že vidia olympijského víťaza odpovedať v kamarátskej rovine. Možno práve to im chýbalo v porovnaní s formálnym odpoveďami pre novinárov,“ pripojil sa k úvahe Richard Varga.  Hokejisti, predovšetkým v NHL, sú mediálne školení, z čoho vznikajú sterilné rozhovory. „Sám som si to uvedomoval. Športovec musí dávať pozor, aby neurazil partnera tímu, svoj tím či trénera. Musí sa sústrediť na to, aby nepovedal niečo, čo namotivuje súpera. Keď má človek čas sadnúť si kamarátsky, je to úplne niečo iné, ako keď sa rozprávajú s novinárom, ktorý chce využiť každé ich zaváhanie,“ dopĺňa ho Boris Valábik.

Neznámi i ľudia v ich okolí reagujú na podcasty pozitívne

Hokejového spolukomentátora viacerí ľudia spoznávajú dokonca len vďaka tvorbe podcastu. „Podľa toho viem, že nás podcast má naozaj úspech. Pre mňa je super, že máme spätnú väzbu. Je to obrovská zodpovednosť pokračovať v tom. Zatiaľ som nemal negatívnu reakciu. Podcasty sú budúcnosť,“ predpovedá Boris.

Platiť za podcasty – áno alebo nie?

Nemožno očakávať, že ľudia, ktorí Borisovi Valábikovi a Mariánovi Gáboríkovi pomáhajú s prípravou relácií, to budú robiť zadarmo. Na mieste je preto otázka, či by podcasty mali byť zadarmo s reklamou alebo platené bez reklamy. „Už len benzín im treba zaplatiť. Kvôli tomu hľadáme partnerov, aby si za podcasty nemuseli platiť ľudia. Samozrejme, nájdu sa aj takí, ktorí kritizujú, že je v podcastoch reklama. Ľuďom sa ťažko vyhovie, ale za kvalitnejšie stvárnenie sa platí. Ak nebudem chcieť počúvať reklamu, budem musieť počítať s tým, že sa za podcasty bude platiť,” myslí si Valábik.

Podľa Dávida Tvrdoňa budú podcasty na Slovensko ešte dlho zadarmo. „V denníku SME každý rok realizujeme podcastový prieskum, do ktorého sa zapájajú tisíce ľudí. Tretí rok po sebe sme zistili, že reklama v podcastoch im neprekáža. My ju v nich máme tiež. Niektorí podcasteri si zakladajú účet na platforme, na ktorej ich môžete podporiť priamou platbou.“  V zahraničí to však môže byť inak. „Spotify či Apple plánujú do budúcna mať exkluzívny obsah, ktorý budete môcť počúvať len u nich. Trh sa bude fragmentovať a vzhľadom na to aj dozrievať. Ľudia budú môcť dokonca aj na Slovensku žiť z podcastov a bude sa to profesionalizovať. Bude to rásť,“ predpovedal na záver diskusie odborník na podcasty.

Podujatia a športovci
OLOV
Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri
Partneri MOV
Mediálni partneri
Dodávatelia
Partneri Maison Slovaque