Šport a olympizmus
9 min. čítania

Hýbu aj v športe sociálne siete svetom?

Stanislav KRŠKO
Foto
SOŠV/ANDREJ GALICA

Dnes to už bez sociálnych sietí naozaj nejde. A inak to nie je ani v slovenskom športe. Svoj profil na Facebooku či Instagrame má takmer každý profesionálny športovec. Mladšie generácie zasa vo veľkom využívajú sociálnu sieť TikTok. Športovci, ktorí nepoužívajú sociálne siete, by sa u nás dali spočítať azda na prstoch jednej ruky.

Text vyšiel aj v tlačenej podobe v magazíne Olympic.sk 2/2023. Celý magazín v online verzii nájdete TU.

Nie každý, kto má niekde založený profil, je však aj aktívnym prispievateľom. Oveľa menej našich športovcov by sa už dalo charakterizovať slovom influencer. Aktivita a práca so sociálnymi sieťami je dnes dôležitou súčasťou športového sveta. Častokrát pomáha získavať financie na pokrytie nákladov a u niektorých slúži aj ako zdroj osobných príjmov.

Najskôr trochu teórie. Športovci môžu efektívne využívať sociálne siete ako Instagram, Facebook či TikTok na generovanie príjmov prostredníctvom niekoľkých metód. Jednou z najpopulárnejších je sponzorstvo a reklamy. Značky často hľadajú športovcov s výrazným sociálnym dosahom, aby propagovali svoje produkty alebo služby. Toto partnerstvo zahŕňa zverejňovanie príspevkov, ktoré buď priamo propagujú produkt, alebo obsahujú umiestnenie produktu na ich profiloch.

Ďalšou metódou je affiliate marketing, keď športovci zdieľajú odkazy na určité produkty alebo služby a získavajú provízie z každého nákupu uskutočneného prostredníctvom týchto odkazov. Táto stratégia je obzvlášť účinná pri propagácii športových doplnkov, oblečenia alebo vybavenia, pričom športovci môžu osobne odporučiť produkty, ktoré sami používajú a dôverujú im.

A vytváranie a predaj vlastného tovaru, ako sú tričká, čiapky alebo iné predmety, je ďalšou cestou, ako športovci môžu zarábať. Tento prístup im umožňuje budovať si osobnú značku a vytvárať produkty, ktoré rezonujú s ich fanúšikmi a podporujú ich jedinečný športový obraz. Tento typ merchandisingu nielenže posilňuje ich osobnú značku, ale tiež im poskytuje ďalší príjem z predaja týchto produktov.

Silvia Solymosyová vládne Slovensku na TikToku.
Foto
ARCHÍV (ss)

SOCIÁLNE SIETE: SVETU VLÁDNE RONALDO, SLOVENSKU SAGAN

Sociálnej sieti Instagram celosvetovo kraľuje športovec. Portugalský futbalista Cristiano Ronaldo mal k novembru 2023 až 612,9 miliónov sledovateľov. Aj z toho vyplýva, že športovci majú na sociálnej sieti veľký priestor na presadenie sa.

Zo slovenských športovcov má najviac fanúšikov celosvetovo známy cyklista Peter Sagan, ktorého sleduje 1,9 milióna používateľov. Prvenstvo Petra Sagana je pochopiteľné aj z dôvodov popularity cyklistiky na celom svete i sledovanosti pretekov Tour de France. Na ďalších miestach popularity slovenských športovcov to však začína byť zaujímavé.

Na druhom mieste sa s počtom 1,4 milióna fanúšikov nachádza prekvapivé meno Lucia Mikušová. Navyše na TikToku má fitneska 1,1 milióna sledovateľov. Vicemajsterka sveta v akrobatickom fitnese bola v minulosti finalistkou grantového projektu Nadácie SOŠV - Ukáž sa! „Veľmi rada fotím a tvorím. Najväčšiu radosť mi robí, ak niekoho motivujem k cvičeniu. Niekedy mi ľudia píšu, nech pridávam viac svoj jedálniček a recepty, čo ma naozaj veľmi teší. No a pre športovca, ktorý to so športom myslí naozaj vážne, je to výborná platforma na zviditeľnenie sa,“ hovorila pre web olympic.sk v novembri 2021 o Instagrame Lucia Mikušová. V tom čase mala na sociálnej sieti len 10-tisíc fanúšikov. Za dva roky sa jej teda podaril skutočne raketový nárast popularity.

SPONZORI SA NAJLEPŠÍM OZÝVAJÚ SAMI

Monika Chochlíková je jedna z najaktívnejších slovenských športovcov na sociálnych sieťach.
Foto
ARCHÍV (mch)

Na sociálnych sieťach je vo veľkej miere aktívna aj bojovníčka Monika Chochlíková. „Sociálne siete hýbu svetom. Musíme to prijať. A prečo z nich ešte nevyťažiť? Úspešní športovci, ktorí sa nevenujú najpopulárnejším športom, nie sú podľa môjho názoru dostatočne promovaní a nedostávajú pozornosť, akú si zaslúžia. Práve sociálne siete sú skvelým prostriedkom na zviditeľnenie sa. Je tam možnosť získania sponzorov, a teda pasívneho príjmu. Naviac je to výborný zdroj kontaktov,“ hovorí majsterka sveta a víťazka Svetových hier v thajskom boxe, ktorá je aj úspešná kickboxerka.

Vďaka sociálnym sieťam si Monika vie do svojho rozpočtu zabezpečiť nezanedbateľnú finančnú čiastku, čo je pre profesionálneho športovca veľká pomoc. „Dostala som sa do takého štádia, že sponzori sa ozývajú konečne sami. A nie sú to len barterové spolupráce. Ide o finančnú podporu. Drvivú väčšinu som musela odmietnuť preto, lebo na to už nemám kapacitu. Je to sen každého športovca,” dodáva Chochlíková. Je aktívna na Facebooku, Instagrame či YouTube, avšak nájdete ju aj na TikToku.

NAŠIM ŠPORTOVCOM NA TIKTOKU VLÁDNE AKVABELA

Práve čínsky TikTok je najrýchlejšie rastúcou sociálnou sieťou a po celom svete ju používa už viac ako 1 miliarda používateľov. Najúspešnejšou slovenskou športovkyňou na TikToku je umelecká plavkyňa Silvia Solymosyová. Sleduje ju 1,5 milióna účtov. Popularitu získala vďaka unikátnym podvodným videám.

Prvé video na sociálnej sieti zverejnila koncom roka 2019. „Stiahla som si aplikáciu a sledovala som rôzne videá, až prišiel moment, keď som si povedala, že toto by som mohla natočiť aj ja,“ vysvetľuje. Ani nie za rok prekonala Solymosyová výrazný míľnik. V októbri 2020 dosiahla na TikToku jeden milión fanúšikov. To sa skutočne nepodarí len tak každému. „Pocit je to výborný, ale aj zaväzujúci. Tak ľahko ako fanúšikovia prišli, môžu aj odísť.“

Čo je podľa nej dôvodom, že dokázala zaujať také množstvo ľudí? „Priniesla som na TikTok niečo nové, čo tu ešte nebolo. Kým ostatní tancovali na suchu, ja som tieto tance zvládla pod vodou,” hovorí dvojnásobná bronzová medailistka z majstrovstiev Európy 2022 v Ríme.

NEJDE O POČET MEDAILÍ

Peter Sagan pridáva na sociálne siete aj fotografie so synom.
Foto
FACEBOOK (PS)

Faktom ostáva, že Peter Sagan, zjazdárka Petra Vlhová či hokejista Juraj Slafkovský si svojich fanúšikov na sociálnych sieťach našli bez väčších problémov, no nie vždy je to len o veľkých menách a veľkých úspechoch. Šancu presadiť sa má každý. Veď mená ako Silvia Solymosyová či Lucia Mikušová nemusia veľa hovoriť ani rozhľadenejším športovým fanúšikom. Aj tieto prípady ukazujú, že pre úspech na sociálnych sieťach nie je až taký dôležitý počet medailí či úspechov.

Kde však robia ostatní športovci podľa našich športových influenceriek chyby? „Necítim sa kompetentná hodnotiť obsah iných. Určite sa nájdu pozitívne veci, ktoré ma oslovili a takisto vidím aj chyby, ktoré robia. Myslím, že niektorí naši top športovci, a to vrátane olympionikov, nemajú dostatočné vedomosti o tom, ako sa zviditeľniť na sociálnych sieťach. Možno to nepotrebujú, lebo sú finančne zabezpečení a propagujú ich médiá. My ostatní sa snažíme, ako vieme,” myslí si Solymosyová.

Veľa športovcov podľa Moniky Chochlíkovej nechce, alebo nevie pracovať so sociálnymi sieťami. Aj ona si uvedomuje, že je to žrút času, no na druhej strane vie, že je to v dnešnej dobe nevyhnutnosť: „Sú aj športovci, ktorí by to možno aj chceli robiť, no hneď čakajú výsledky. Dajú tri príspevky za mesiac a čakajú, že im porastú followeri a nahrnú sa spolupráce. Na sociálnych sieťach neexistujú skratky.“

AKO ZAUJAŤ? KĽÚČOM JE AUTENTICITA!

Na sociálnych sieťach Petry Vlhovej mala veľký úspech fotografia so zlatou medailou a s jej tímom na ZOH v Pekingu.
Foto
FACEBOOK (pv)

Sociálne siete umožňujú športovcom „byť na očiach“ aj mimo súťažnej sezóny. Dovoľujú im prezentovať sa fanúšikom, motivovať ľudí a s trochou šťastia zaujať nejakého sponzora, ktorý im cestu za športovým snom vie pekne uľahčiť,. Na internete sa častokrát ľudia snažia prezentovať v tom najlepšom svetle, preto sledujúci radi vidia ľudí takých, akí naozaj sú. Chcú vidieť ich sklamania, výhry aj zábavu.

„Autenticita je výborná, získava ľudí najviac. Ľudia majú pocit, že človeka skutočne poznajú a majú k nemu bližší vzťah. Tu je tiež jedno ale. Treba si určiť, do akej miery chcete ukázať svoj svet a svoje súkromie. Pretože nie je fajn o sebe prezradiť úplne všetko. Niektorí ľudia to potom vedia zneužiť,“ varuje Chochlíková.

„Na väčšine sociálnych sietí je tendencia ukazovať len pozitíva, lenže súčasťou športu je aj drina a prehry. Ak ľudia vidia, že sa trápite s rovnakými problémami, že ste ako oni, viac vám dôverujú. Rovnako je to so spoluprácami - ak neveríte výrobku, ktorý propagujete, vaši fanúšikovia to vycítia a prídete o nich,“ myslí si Solymosyová.

„Keď je Instagram robený štýlom, že to za športovca robí manažér alebo nejaký iný človek, tak je to neosobné a cítiť to,“ vraví bývala tenistka Dominika Cibulková. „Nikdy som Instagram nebrala zištne. Bolo to niečo, čo ma bavilo. Postupne začínali prichádzať reklamné ponuky, ale na mojom Instagrame nie je vidieť veľa reklám. Spolupracujem len so značkami, ktoré používam a verím im. To si fanúšikovia veľmi vážia,“ dodáva.

Ťahajú aj futbalisti či MMA

Okrem Petra Sagana a Lucie Mikušovej majú zo Slovákov na Instagrame nad 200-tisíc fanúšikov aj štyria futbalisti, traja hokejisti, dvaja bojovníci MMA, bývalá tenistka Dominika Cibulková a lyžiarka Petra Vlhová.

MMA patrí na Slovensku medzi najrýchlejšie rastúce a divácky najatraktívnejšie športy. Z jeho úspechov by si mohli brať príklad športovci, kluby aj zväzy. Bez ohľadu na názor na tento šport či na jednotlivých športovcov. „Vždy je to o ľuďoch, ktorí šport robia. Problém viacerých športov na Slovensku je, že ich propagácia je príliš športová, založená na výsledkoch. To nepomáha. Musíte divákovi predať príbeh a vzbudiť uňho záujem,“ myslí si jeden zo zakladateľov česko-slovenskej organizácie Oktagon MMA Pavol Neruda. „Keď ide do „klietky“ bojovník a vieme o ňom len to, koľko má víťazstiev, nie je to ono. Keď tam naopak ide bojovník, ktorého príbeh poznáme a o ktorom vieme, že sa na neho prvýkrát pozerá jeho matka, už to zaujíma viac ľudí,” dodal.

Naj slovenskí športovci na Instagrame v novembri 2023

(meno športovca, profil na Instagrame, šport, počet sledovateľov)

1. Peter Sagan, @petosagan, cyklistika, 1,9 mil.

2. Lucia Mikušová, @lucia_mikusova, fitness, 1,5 mil.

3. Martin Škrtel, @martin37skrtel, futbal, 899-tisíc

4. Marek Hamšík, @marekhamsik17, futbal, 882-tisíc

5. Milan Škriniar, @milanskriniar, futbal, 850-tisíc.

6. Dominika Cibulková, @dominikacibulkova, tenis, 483-tisíc

7. Attila Végh, @veghattila, MMA, 400-tisíc

8. Stanislav Lobotka, @stanleylobotka37, futbal, 286-tisíc

9. Zdeno Chára, @zeechara33, hokej, 272-tisíc

10. Gábor Boráros, @boraros_gabor, MMA, 271-tisíc

11. Juraj Slafkovský, @_slafkovsky_, hokej, 270-tisíc

12. Petra Vlhová, @petravlhova13, alpské lyžovanie, 263-tisíc

13. Tomáš Tatar, @tomastatar90, hokej, 206-tisíc

Miláno Cortina 2026
Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri
Partneri MOV
Mediálni partneri
Dodávatelia
Partneri Maison Slovaque