Šport a olympizmus
7 min. čítania

Bojovníčka Chochlíková, Expl0ited aj akvabela Silvia o sociálnych sieťach: Ako preraziť a na čo si dať pozor?

Profile picture for user Krsko
Stanislav
Krško
Ambasádor Ukáž sa! – slovenský influencer Expl0ited.
Foto
SOŠV - Andrej Galica

Grantový program Nadácie Slovenského olympijského a športového výboru Ukáž sa! má pred sebou už 6. ročník. Mladí športovci a športové kolektívy sa v ňom budú prezentovať na sociálnych sieťach a celému Slovensku ukážu, že to so svojím športom myslia skutočne vážne.

Instagram je jedna z najpopulárnejších sociálnych sietí nielen na Slovensku, ale na celom svete. Nájdeme na nej hercov, spevákov i mnohých športovcov. Dôvodov, prečo sú športovci aktívni na sociálnych sieťach, je viacero. Práve vďaka sociálnym sieťam môžu byť bližšie k fanúšikom a fanúšikovia môžu nahliadnuť do života svojich idolov.

A presne v tom chceme pomôcť mladým začínajúcim športovcom a športovým kolektívom v projekte Ukáž sa! Na rady sme sa spýtali tých najpovolanejších – ľudí, ktorí sú na sociálnych sieťach ako doma.

Súťažiaci v 6. ročníku Ukáž sa budú počas dvoch letných týždňov svoj Instagram zapĺňať kreatívnymi „storkami”, videami, „reelsmi” či fotografiami. Jeden týždeň svojich „followerov” presvedčia, že šport pre nich nie je len letnou zábavkou. Druhý týždeň celému Slovensku ukážu, ako má vyzerať pravý fanúšik našich športovcov, ktorí budú v tom čase bojovať o medaily na olympijských hrách v Tokiu.

Chcem sa prihlásiť

Byť na očiach aj mimo sezóny

Prečo sú podľa ambasádora Ukáž sa! Expl0iteda sociálne siete dôležité pre mladých športovcov? Čo im môžu ponúknuť a prečo by sa nimi mali vôbec zaoberať? „Sociálne siete umožňujú športovcom "byť na očiach" aj mimo súťažnej sezóny. Dovoľujú im prezentovať sa fanúšikom, motivovať ľudí a s trochou šťastia zaujať nejakého sponzora, ktorý im cestu za športovým snom vie pekne uľahčiť,“ hovorí slovenský influencer Peter „Expl0ited“ Altof.

Jeho slová potvrdzuje aj talentovaná reprezentantka v synchronizovanom plávaní Silvia Solymosyová. Tá je na sociálnych sieťach ako doma. Okrem Instagramu, na ktorom budú súťažiť aj účastníci Ukáž sa!, si však Silvia podmanila aj TikTok. Tam sa svojimi jedinečnými podvodnými videami prihovára až 1,1 miliónu fanúšikov. To sú čísla, ktoré jej môžu viacerí elitní športovci len a len závidieť.Na sociálnych sieťach sa môžete stretávať s inými ľuďmi z celého sveta a získavať informácie, ktoré v iných médiách nezískate. Môžete sa zviditeľniť, získať zaujímavé kontakty, spolupráce,“ myslí si Solymosyová.

Prečo z nich nevyťažiť?

To, že sociálne siete hýbu svetom vie aj Monika Chochlíková. Úspešná bojovníčka sa venuje thajskému boxu, kickboxu aj MMA. „To je proste fakt, ktorý musíme prijať. A prečo z nich nevyťažiť? Úspešní športovci, ktorí nerobia tie najpopulárnejšie športy na Slovensku, nie sú podľa môjho názoru dostatočne promovaní a nedostávajú pozornosť, akú si zaslúžia. Práve sociálne siete sú skvelým prostriedkom na zviditeľnenie sa. Je tam možnosť získania sponzorov (a teda pasívneho príjmu) a je to výborný zdroj kontaktov,“ hovorí bojovníčka, ktorá je aktívna na Facebooku, Instagrame, avšak nájdete ju aj na TikToku.

Monika Chochlíková.
Foto
SOŠV - Andrej Galica

Chochlíková dodáva, že na rozdiel od ostatných médií, na sociálnych sieťach začína každý športovec od nuly. „A je len na jeho šikovnosti, či vie zaujať. Preto mi z tohto hľadiska prídu sociálne siete férovejšie. Na druhej strane, je tam veľmi veľa zla v podobe hnusných komentárov, ktoré však treba ignorovať, pretože tie vypovedajú najmä o tom, kto ich píše. Treba sa voči tomu proste obrniť a neriešiť to,“ myslí si úspešná športovkyňa.

Propagujte len produkty, ktoré sa vám skutočne páčia

Spolu s Expl0itedom sme pre mladých športovcov vytvorili užitočný e-book. Ten im pomôže zorientovať sa vo svete Instagramu a sociálnych sietí. Nájdu v ňom aj kopu tipov, ktorými sa v súťaži môžu inšpirovať a ktoré im pomôžu v ceste za víťazstvom (nielen) v našom grantovom programe.

V e-booku sa hovorí aj o spoluprácach so značkami a firmami. Vďaka nim si môžu športovci zabezpečiť financie na pokrytie sezóny či získať ďalšie zaujímavé kontakty a ponuky. Čo by poradili Expl0ited, Monika a Silvia finalistom Ukáž sa! k prvej spolupráci so značkami, firmami? Je niečo, čo by spätne odporučili sebe? „Pozor na špekulantov a zmluvy. Spolupráce majú propagovať produkty a služby, ktoré by si sám rád ľuďom odporučil, a preto je dôležité nikdy sa nenechať vtiahnuť do niečoho, čo robiť nechceš,“ hovorí Expl0ited.

Nebojte sa sami osloviť firmy, ktorých výrobky sa vám páčia alebo radi používate. Pripravte si zopár informácií o sebe, ktoré im na začiatok pošlete. Ak už máte spoluprácu, dohodnite sa čo najpodrobnejšie, čo sa od vás očakáva a čo za to dostanete. Dodržte stanovené termíny a komunikujte, keď vám nie je niečo jasné. Po skončení spolupráce firme poďakujte - treba si udržiavať dobré vzťahy, aby chceli s vami spolupracovať aj v budúcnosti. Ak vás osloví firma, ktorej výrobky vám nič nehovoria, slušne ju odmietnite,“ dopĺňa ho konkrétnymi odporúčaniami Silvia.

Mladá slovenská reprezentantka v synchronizovanom plávaní Silvia Solymosyová.
Foto
Archív Silvia Solymosyová.

Podobne sa k spoluprácam stavia aj majsterka sveta v kickboxe. „Určite by som poradila to, aby nebrali každú spoluprácu, ktorá príde. Viem, že je to lákavé, ale treba si najprv každú firmu preveriť a dobre si premyslieť, či s ňou chceme byť spájaní. Ja sa tohto držím od prvej spolupráce. Som v nich veľmi vyberavá. Musím mať k tomu produktu či službe pozitívny vzťah a, samozrejme, to musím mať odskúšané na sebe. No a upozornila by som na jednu dôležitú vec. Aby ste si pri začiatku spolupráce (ak je platená) vypýtali peniaze dopredu, pretože už sa mi párkrát  stalo, že mi peniaze z nejakej spolupráce neprišli a doteraz som ich nevidela,“ dodáva Monika.

Je „byť sám sebou“ návod, ako preraziť?

Často opakované slovo v súvislosti s dobrou prácou na sociálnych sieťach je autenticita. Je „byť sám sebou“ naozaj dobrý návod pre športovcov k tomu ako uspieť?

„Na internete väčšinou všetko pôsobí len "na oko", preto sledujúci radi vidia ľudí takých, akí naozaj sú. Sklamania, výhry aj zábavu. Mnohým fanúšikom sa slovenskí športovci vďaka svojím výkonom zdajú byť nedosiahnuteľní, preto je super ukázať im, že aj ty si len človek, ktorý proste makal, a preto je tam, kde je. Navyše všetci naši športovci, ktorých mám tú česť poznať, sú strašne vtipní a je obrovská škoda, že to napríklad cez Instagram nekomunikujú aj fanúšikom,“ odkazuje Expl0ited.

„Autenticita je výborná. Myslím si, že to je to, čo si získava ľudí najviac. Ľudia tak majú pocit, že toho človeka skutočne poznajú a majú k nemu bližší vzťah. Tu je tiež jedno ale. Treba si určiť, do akej miery chcete ukázať svoj svet a svoje súkromie. Pretože nie je fajn o sebe prezradiť úplne všetko. Niektorí ľudia to potom vedia zneužiť,varuje mladých športovcov Chochlíková.

„Na väčšine sociálnych sietí je tendencia ukazovať len pozitíva. Aké výborné výsledky sme dosiahli a akí sme úžasní. Lenže súčasťou športu je aj drina a aj prehry. Ak ľudia vidia, že sa trápite s rovnakými problémami, že ste ako oni, viac vám dôverujú. Rovnako je to so spoluprácami - ak neveríte výrobku, ktorý propagujete, vaši fanúšikovia to vycítia a prídete o nich,dodáva Solymosyová.

Miláno Cortina 2026
Exkluzívny partner
Generálni partneri
Hlavní partneri
Partneri
Partneri MOV
Mediálni partneri
Dodávatelia
Partneri Maison Slovaque