MMA je fenomén, od ktorého sa iné športy môžu učiť. Divákovi musíte svoj príbeh predať, tvrdí otec OKTAGONU Neruda
MMA (zmiešané bojové umenia) je v súčasnosti divácky jeden z najpopulárnejších športov, o čom svedčia aj viaceré prieskumy. Napriek tomu mu mnohí nevedia prísť na meno. Ani to však nebráni československej organizácii OKTAGON MMA v tom, aby zvyšovala povedomie o bojovom športe a spolupracovala s mnohými značkami a partnermi.
„Na začiatku sme mali motiváciu ukázať, že MMA je úžasný šport. Ľudia si mysleli, že bojovníci sú blázni s vykradnutou hlavou. Túžili sme ukázať im, že chalani, ktorí to robia, sú sympatickí a majú svoje sny a ciele. Bola to tvrdá práca, no podarilo sa nám vybudovať našu značku cez príbehy týchto športovcov,“ povedal na úvod zakladateľ organizácie OKTAGON MMA Pavol Neruda na konferencii SPORT (R)EVOLUTION. Spolu so zápasníkom Attilom Véghom, influencerom Petrom „Expl0itedom“ Altofom a moderátorom Petrom „Šarkanom“ Novákom diskutovali o fenoméne MMA.
Po vlaňajšom premiérovom ročníku najväčšej športovej konferencie na Slovensku SPORT (R)EVOLUTION zorganizoval Slovenský olympijský a športový výbor (SOŠV) jej druhý ročník v online podobe. Dôvodom bola pandémia nového koronavírusu. Napriek tomu bol počet divákov – okolo 650 – prakticky zhodný s vlaňajším ročníkom, na ktorom sa diváci i spíkri zúčastnili osobne. Tentoraz bolo centrom konferencie, ktorá sa uskutočnila 16. septembra 2020, Olympijské tréningové centrum X-bionic sphere v Šamoríne.
Začalo to reality šou, dnes vypredávajú haly
Ako celý OKTAGON MMA vznikol? Pavol Neruda a Ondřej Novotný si vzali príklad zo známej reality šou a do luxusnej vily zavreli osem bojovníkov z Česka a Slovenska. Tam sa pripravovali, cvičili a na záver ich čakali zápasy. Postupom času začali organizovať zápasy v klietke a ich popularita rástla. Dnes už Neruda a jeho český kolega Novotný majú za sebou viacero televíznych projektov a vypredaných hál.
V ich projektoch sa predstavili bojovníci ako Gábor Boráros, Karlos Vémola, Ľudovít Klein či Attila Végh. Tí už dnes patria medzi populárnych športovcov a poznajú ich aj ľudia, ktorí MMA nesledujú. „Nebolo to jednoduché. Pavol išiel do založenia OKTAGON MMA s tým, že mohol všetko stratiť, išiel z nuly, dokonca z mínusu. Musel si vziať úver. Mohol urobiť zlé rozhodnutie a na celý život sa zadĺžiť. To je na tom zaujímavé a veľmi vzácne,“ ocenil snahu organizátorov Attila Végh.
Úspech McGregora na popularizáciu MMA nestačí
Globálny úspech írskeho bojovníka Connora McGregora podľa Nerudu ešte neznamená celosvetovú popularitu MMA. V Maďarsku a Rakúsku sú tieto športy stigmatizované a na okraji diváckeho záujmu. Podobne na tom bolo pred pár rokmi aj Slovensko. Popularitu MMA na Slovensku pred príchodom OKTAGON-u dobre vystihuje aj Attilov zážitok, ktorý ešte v roku 2012 triumfoval na turnaji MMA organizácie Bellator. Vo finále poloťažkej hmotnostnej kategórie (do 93 kg) vtedy knokautoval Američana Travisa Wiuffa už po 25 sekundách. „Keď som potom prišiel na Slovensko, musel som jednu televíziu prosiť, aby ma aspoň na päť sekúnd dali do správ. Ľudia absolútne nevedeli, čo je tento šport,“ spomína bojovník.
Počas koronakrízy sa sponzori ozývali sami
Dnes už OKTAGON nemá núdzu o sponzorov a finančné zabezpečenie. „Najväčšie príjmy sú z lístkov a od partnerov. Na začiatku však bolo zložité nájsť peniaze. Po Véghovom zápase s Vémoloom sa nám začali ozývať aj veľkí sponzori. Aj počas koronakrízy sme mali sériu zápasov pod názvom UNDERGROUND. Keď iné športy spali, ukázali sme životaschopnosť. Paradoxne, počas krízy sa sponzori ozývali sami. Oni už vedia, že keď ich má byť vidieť, OKTAGON je tá správna platforma,“ dodáva Neruda.
MMA patrí na Slovensku medzi najrýchlejšie rastúce a divácky najatraktívnejšie športy. Z jeho úspechov by si mohli brať príklad aj športy, ktorých obľúbenosť rapídne klesá. „Vždy je to o ľuďoch, ktorí šport robia. Problém viacerých športov na Slovensku je, že ich propagácia je príliš športová, založená na výsledkoch. To nepomáha. Musíte divákovi predať príbeh a vzbudiť u neho záujem,“ myslí si Neruda. Keď ide do „klietky“ bojovník a vieme o ňom len to, koľko má víťazstiev, nie je to ono. Keď tam naopak ide bojovník, ktorého príbeh poznáme a o ktorom vieme, že sa na neho prvýkrát díva jeho matka, už to zaujíma viac ľudí a vzbudí to v nich záujem.
Novou výzvou je aj zápas „YouTuberov“
Aj napriek pozitívnym vyhliadkam sa chce Neruda s organizáciou posúvať ďalej a skúšať nové projekty. Jedným z nich je „Vojna YouTuberov“. V nej sa proti sebe v „klietke“ postavia český tvorca videí Vladimír Kadlec a slovenský influencer Peter „Expl0ited“ Altof. Séria videí z ich prípravy na skutočný zápas vyvolala množstvo zmiešaných reakcií aj u fanúšikov OKTAGON-u. „Dobrá vec je v tom, že jeho fanúšikovia majú možnosť spoznať náš šport,“ myslí si Végh. „Prestal som vďaka tomu fajčiť aj piť alkohol. Mám doposiaľ najviac usporiadaný život aj režim dňa,“ dodal na záver Expl0ited.