Od olympijských hier v Tokiu nás delí už len šesť mesiacov, v zálive už vztýčili obrovské olympijské kruhy
V japonskom Tokiu od 24. januára už odratúvajú posledných šesť mesiacov do začiatku Hier XXXII. olympiády, ktoré sa v metropole krajiny uskutočnia od 24. júla do 9. augusta tohto roku. Pri tejto príležitosti v tokijskom zálive, ktorý je súčasťou jednej z dvoch hlavných zón OH, inštalovali nad morskou hladinou obrovské olympijské kruhy. Organizátori okrem toho zverejnili aktuálne faktografické údaje súvisiace s olympijskými hrami, z ktorých vyberáme.
Z ôsmich stálych nových športovísk pre OH 2020 treba dokončiť už len jedno – Aquatické centrum pre plavecké športy, ktoré je hotové už na 96 percent. Na olympijské súťaže a tréningy okrem uvedených nových trvalých bude slúžiť 25 existujúcich športovísk a 10 dočasných, spomedzi ktorých nás najviac zaujíma zatiaľ nepripravený strelecký areál.
V decembri minulého roka bol dokončený nielen Národný štadión, na ktorom sa uskutočnia otvárací i záverečný ceremoniál OH a atletické súťaže (na Nový rok sa tam ako prvé podujatie konalo finále Cisárskeho pohára vo futbale), ale aj rezidenčné budovy v Olympijskej dedine. V rámci ekologického programu OH a snahy využívať čo najviac recyklovateľné materiály budú v dedine prvý raz v olympijskej histórii použité postele zo špeciálneho kartónu, ktoré majú vysokú nosnosť aj pružnosť, sú vode odolné a testované aj proti požiarom.
Médiá si na budúci týždeň budú môcť prvý raz pozrieť námestie dediny (Village Plaza), postavené z dreva, ktoré darovalo 63 miestnych komunít vo všetkých 47 japonských provinciách a ktoré bude po skončení olympijských a následných paralympijských hier využité v rôznych lokálnych projektoch.
Organizátori OH sú zatiaľ veľmi spokojní s predajom olympijských vstupeniek. Záujem o ne len v Japonsku prejavilo vyše 8,2 milióna ľudí. V prvých dvoch fázach predaja vstupeniek v rámci krajiny sa vypredalo 4,48 milióna vstupeniek. Zároveň prostredníctvom autorizovaných predajcov prebieha predaj aj v zahraničí. Všetky nepredané vstupenky z Japonska aj do zahraničia pôjdu do posledného už celosvetového kola, ktoré bude založené na princípe prvý berie.
Program testovacích predolympijských súťaží, ktorý sa začal v septembri 2018, mal zatiaľ dve fázy. Posledná fáza potrvá od februára do mája, keď sa zavŕši porcia dovedna 56 testovacích podujatí.
V rámci oficiálneho programu sprievodných a podporných akcií OH 2020 organizátori doteraz zaevidovali okolo 138-tisíc aktivít a iniciatív s účasťou viac než 98 miliónov ľudí.
Na výkon dobrovoľníckych funkcií sa organizátorom OH prihlásilo 204 680 záujemcov, z ktorých vyhrali približne 80-tisíc. Pre vybraných japonských uchádzačov sa už začal tréning dobrovoľníkov.
Veľký záujem o olympijské dianie v Tokiu prejavujú užívatelia sociálnych sietí. Na Facebooku majú OH 2020 spolu vyše 724-tisíc followerov (page likes), na Instagrame vyše 295-tisíc, na Twitteri v japončine vyše 338-tisíc a v angličtine vyše 200-tisíc a na čínskych sieťach Weibo vyše 27-tisíc a TikTok China vyše 31-tisíc. Videá OH 2020 odoberá vyše 61-tisíc užívateľov YouTube.
Organizátori sú spokojní aj s marketingom OH v Tokiu. Súčasťou domáceho marketingového programu je 65 firiem, z toho 15 je v pozícii zlatých partnerov. Vlastných partnerov má aj štafeta s olympijským ohňom. Dokonca sú štyria, čo je doteraz najvyšší počet v histórii. V 72 obchodoch po celom Japonsku možno kúpiť dohromady okolo päťtisíc artiklov suvenírového tovaru s väzbou na OH 2020.
Na ceste do Tokia nás sprevádza náš partner SATUR.